h1

Sörgården med mera

juli 28, 2012

Jag förstår mig inte riktigt på Sörgården och Vill du läsa? Den förra skrevs av Anna Maria Roos och den senare av Elsa Beskow. De är till stora delar lika varandra: samma språkbruk, samma bräkande idylliska anslag. Dessutom är Saga Wallis illustrationer i Sörgården snarlika Beskows i Vill du läsa?

Det kan väl inte vara så att en av författarna har snott idén av den andra? I så fall skulle tjuven heta Elsa Beskow eftersom hennes bok kom 1935 och Roos´ 1912.

Om någon litteraturdocent kan upplysa mig om sanningen vore jag tacksam.

FOTNOT   Nära besläktade med dessa böcker är berättelserna om Bullerbybarnen. Astrid Lindgren är klart påverkad av framför allt Sörgården. Spalten drar sig dock för att ge sig på detta nationalhelgon.

SPORTNOT   Lägg märke till att spalten inte med ett ord berör de nyss påbörjade olympiska spelen. Jag började se den pretentiösa och pompösa invigningen, men somnade efter fjorton timmar.

Kommentera

