h1

En lille en och inget annat

november 28, 2008

Bagarna Preben og Preben i Nöjesmassakern tog understundom en lille en,  vilket är danskens kärleksfulla sätt att kalla sin snaps. En liten en alltså.
Nu märker jag till min förskräckelse att uttrycket har missuppfattats av uppsvenska tittare. De har tyckt att vi säger ”en lilling” och detta katstrofala hörfel har snabbt trängt in i Wikipedia och Google och andra sökmaskiner,  vilket innebär att många svenskar tror att det ska heta så.
Eftersom missuppfattningen kan leda till diplomatiska förvecklingar mellan de danska och svenska broderfolken, i sin förlängning kanske rentav till väpnad konflikt, måste jag givetvis göra allt som står i min makt för att rätta till saken. Hur det ska gå till vet jag inte riktigt, men jag börjar här.
Det heter alltså en lille en och inget annat.

kb70212251

3 kommentarer

  1. När jag på senare tid tittat på denna sketch på Youtube har just detta slagit mig: jag vet ju att det borde heta ”lille en”, men hur jag än lyssnar så kan jag bara höra ”lilling”.

    Men jag tröstar mig med Gammel Dansk.


  2. Ja det är svårt med danska. Men vi säger faktiskt ”en lille en”.
    Aage


  3. Somna om Cato, tror inte broderfolken anfaller…



Lämna en kommentar