h1

Länsbokstäverna

augusti 5, 2008

Bilnostalgi (3)

Bilismen förlorade en stor del av sin charm när myndigheterna utrotade länsbokstäverna.

Från min malmöitiska bilungdom minns jag hur man med förakt talade om L-bilar, med vilket menades bilar, eller snarare bilister, från Kristianstads län. Dessa ansågs mer bonniga än andra och därför totalt hopplösa i en metropol av Malmös dignitet.

I samma ungdom höll familjen sommarvilla i Ljunghusen och på färderna till och från Malmö minns jag hur min moder brukade ha en katalog i knät, vilken hon då och då konsulterade. I katalogen kunde hon utläsa vem som var ägare till den bil vi just blivit omkörda av eller mötte.

Jag är inte riktigt säker på att jag minns rätt, men nog har jag för mig att mor vid något tillfälle kompletterade bilnummerkatalogen med taxeringskalendern. Mor odlade en viss sund nyfikenhet. I dag skulle hon utan vidare få jobb hos Janne Josefsson i Uppdrag granskning.

4 kommentarer

  1. Det var lite trist när länsbokstäverna försvann, även om det innebar att en boråsare slapp bli kallad P-bonne vid besök i storstaden Göteborg. En ny trend är ju att namnet på den bilfirma som sålt bilen står på registreringsskylten. Det ger en viss indikation om varifrån bilägaren kommer.
    Avslutningsvis en kommentar till besökssiffror. Hoppas Åke fortsätter med denna fina blogg även om antalet besökare fluktuerar. Bättre att skriva för cyberspace än för byrålådan tänker jag.


  2. Yes that have you so right in so. Byrålådor är lika tråkiga som byråkrater. En gång frågade Siw Malmkvist mig om jag inte hade nåt i byrålådan som hon kunde använda. Då skickade jag henne ett par strumpor. Nej det gjorde jag förstås inte, men jag KUNDE ha gjort det om jag inte hade varit så jävla snäll.

    Åke


  3. ..eller på FRA… eller FRAsi (som vi som är lite insatta) säger?
    Och det där med länsbokstävlar var likadant västerut, i den stolta staden Göteborg (O, förstås)… där såg vi oerhört ner på alla ‘P-bönner’, dvs för det mesta Boråsare
    …för att inte tala om något senare, när vi fick manliga parkeringsvakter
    P-nissar, förstås
    Sätt ‘P’ för sånt!! GÖR det!!!


  4. Hej Åke Cato! Jag gick in på google för att se om min nya blog gick att finna. Fann istället din blog där du skriver om mej! Det var ju trevligt att du kom att tänka på min gamla schlager. Så, jag vad är en barnpastor? En pastor för barn kanske? Ja det är det! De flesta större församlingar har pastorer för olika ålderskategorier. Här har vi t.ex Tobe över vad som här kallas elementary som är barn från 6 år till 12 år. Sen har vi en junior high pastor som är nästa grupp och därefter en high school pastor. Jag besvarar gärna ytterligare frågor. Jag har en fråga till dej. Jobbar du fortfarande som journalist eller är du pensionerad numera? Ha det jättebra och kolla gärna in min blog. Vill gärna vara ”en väktare på muren.” Det är så många krafter som kommer emot kristen tro, i Amerika precis som i Sverige och övriga Europa.
    http://www.lena-anderssonhubbard.blogspot.com
    Med vänliga hälsningar Lena



Lämna en kommentar