h1

Klibbet

april 5, 2016

Att koka ris så det blir så där klibbet som man får det på kinakrogar och som gör att det kan ätas med pinnar, är inte helt lätt. Det är snarare föribannat svårt.
I alla tider under mitt långa gastrologiska liv har jag använt mig av snabbris,  vilket jag nu av mitt faktotum, den allvisa och envisa Carina aus Trelleborg, har fått veta är fel. Spalten inhandlade därför på densammas inrådan något som heter jasminris och som ska tillredas i tjugo evighetslånga minuter.
Det blev bättre, men inte helt bra. Då tillrådde Carina mig att efter avslutad kokning lägga en bit hushållspapper mellan kastrull och lock i så där en fem minuter.
Då blev det bra. Klibbet och bra.

Men det har alltså tagit spalten åttioett, snart åttiotvå, år och ett fruntimmer från Trelleborg att komma fram till detta !

288671.500x0

Och var i hela Asien har jag lagt mina ätpinnar?

FOTNOT 1   I Trelleborg, som spalten i sin barndom understundom besökte hade man i min barndom och i stadsparken en säl som hette Isak. Han var rätt nöjsam att beskåda där han sam i sin svarta kostym, men då han utgjorde  stadens enda nöjesliv tröttnade vi snart på djuret.

FOTNOT 2   Anledningen till spaltfamiljens besök i Trelleborg var att farbror Thure ett tag var stins i denna brusande hamnstad. Sedermera blev han stins i Tomelilla. Hans fru hette för övrigt faster Stina.

 

Kommentera

