h1

Bior (tillägg)

mars 28, 2016

Thor Modéen var en sann humorist och en stor skådespelare. Han hade den gudagåva som får vissa artister att genom att vara sig själva tränger igenom allt vad celluloid och tv-skärmar heter.

I sin bok om Thor Modéen, Strålande tider, härliga tider, citerar Ulf Kjellström vad kolumnisten Jan Olof Olsson, Jolo, skrev  om svensk film på trettitalet:

Alla gamla filmer som blev skällda för ytliga och tarvliga och sliskiga och sentimentala och obetydliga sitter svenskarna och älskar så mycket att de når de högsta tittarsiffrorna.
Alla filmer som var så ambitiösa och fina och prisades som pionjärverk  och intressanta visar sig nu vara väldigt dåliga och onjutbara.
Alla gamla dåliga svenska filmer är bra filmer. Alla gamla högt värderade svenska filmer är dåliga.
Det är bra konstigt!

 

10899_110926796454

Thosse 1898-1950

 

2 kommentarer

  1. Å dom blir bara bättre med åren…


  2. För några år sedan hade jag ett förhållande med en dam i Kungsör. TM är visst född och uppväxt där och står staty längs gågatan i centrum. Statyn lär visa honom i naturlig storlek och jag blev mycket förvånad då jag såg att han var ungefär lika lång (Kort?) som jag. (Jag är 175 cm eller rättare sagt VAR då jag mönstrade för militärtjänst 1975). Jag uppfattade Thosse som en bjässe genom TV-rutan men har i efterhand förstått att det kanske berodde på att han oftast hade lille Åke Söderblom vid sin sida.
    Hur kort var HAN i så fall???



Kommentera

