h1

Bior 12

mars 17, 2016

En av mina korrespondenter ber mig att för allt i världen inte glömma Danny Kaye. Självfallet inte. Denne genialiske filmkomiker levde här på jorden 1911-1987 och en av de många filmer han gjorde var The Secret Life of Walter Mitty, som på svenska kallades Här kommer en annan, inte någon särskilt lyckad titel kanske, men detta var på den gamla goda tiden då filmdistributörerna i alla fall ansträngde sig för att hitta svenska etiketter till sina importer.
Filmen om Mitty bygger på en novell av James Thurber, den gamle skämtaren och tecknaren. Filmen handlar om en man och hans fantasivärld och vore den inte redan gjord kunde den i dag mycket väl ha gjorts av en tidig Woody Allen.

En annan film som etsat sig fast i spaltminnet är Jag och översten, om en aristokratisk, antisemitisk polsk officer (Curd Jürgens) som eskorterar den judiske mannen Jacobowsky (Kaye förstås) genom Europa. Så småningom uppstår en varm vänskap mellan de två herrarna.

More and more I like this Jacobowsky, är en återkommande replik i filmen, och jag undrar om inte den senare kontrar med More and more I like this Prokoszny.

Danny Kaye gjorde en skrälldus roliga figurer på bian och förgyllde många av mina trista malmökvällar.

Han avrundade med ett porträtt av den danske sagokungen H C Andersen som jag dock minns som rätt förljugen och inte särskilt rolig. Men minns jag fel så blir ingen gladare än jag. Det skulle i så fall vara Kaye själv.
Vilket påminner mig om den lilla danska landsortsavisen som i en sågning av en Clark Gable-film utbrast:

Nu maa det vaere nokk, herr Gable!

Detta har min gammeldanske polare Mikael Neumann förtalt mig, så det måste vara sant.

613GQ27G8PL._SY355_

 

One comment

  1. Jag har också glada minnen av Danny Kaye på film. Inte minst då Jag och översten om nazisten som tyckte mer och mer om juden.



Kommentera

