h1

Bior 8

mars 3, 2016

Jag glömde två bior i gårdagens redogörelse, Piccadilly på Gustav Adolfs torg och Victoria på Södra Förstadsgatan. Den förra var belägen på den soliga sida av torget som kallas Rivieran, alldeles intill Stöltens foto- och skivaffär.
Döptes sedermera om till Smultronstället och tvingades till slut lägga ner verksamheten.
Victoria låg, och ligger ännu i dag, där Kärleksgatan mynnar på gågatan och är numera min närmaste granne, dock visar bion inte så mycket bior nu för tiden utan mest konstiga musikgrupper och annat kulturellt.
Bilden här nedan visar Victoria och till höger därom spaltboningen. På den tiden fick man köra bil och buss på Södra Förstadsgatan, sen tog man bort bilarna, därefter bussarna och till sist cyklarna. Det är knappt att man får gå där.
Cyklisterna fortsätter dock att cykla, för dem gäller som bekant inga regler och bestämmelser.

sf 22 1990

Spalten drog till Stockholm 1961 och begynte sin strålande karriär i Det Fria Ordets tjänst och på slutet som tv-skojare. Under spaltens bortovaro, till 1989, utökades Malmös biobestånd med Fontänen vid Fridhemstorget och Saga på Regementsgatan, i den lokal där Netto driver livsmedelsaffär idag. Plus en bia vid namn Royal, mitt emot Metropol, som gav Jorden runt på åttio dagar i storformat.
Rio hade blivit Downtown och hyrde in sig i det hus jag flyttade in i när jag återkom till hemstaden.
Det säjs att nalmöiterna lite föraktfullt kallade den Dontan, men det hörde jag aldrig.
Det säjs så mycket.

Alcazar hade blivit Smultronstället och visade så kallad smal film. Liksom fallet var med Picadilly insåg dess ägare att en bia inte kan heta Smultronstället och böt namn till Spegeln, som tidigare varit kortfilmsbia på Södra Förstadsgatan och sedermera kåtfilmsbia, en bia som visade fåniga porrfilmer.

På kortfilmsbian var jag stammis, på porrbian satte jag aldrig min fot, till stor del beroende på att jag under dess tillvaro befann mig i Ståkolm. Jag återkommer till kortfilmsbian senare i serien.

Hoppas jag fick allt rätt nu.

thats_all_folks_wallpaper

One comment

  1. Ännu en trevlig betraktelse om staden, mannen, legenden. Tack!



Kommentera

