h1

Bior 5

februari 17, 2016

Några synpunkter på fenomenet Åsa-Nisse.

Dubbelnamnet, med en kvinnlig och en manlig beståndsdel, gör att man skulle kunna misstänka att han var en av de första som kom ut som transa, men det vet ju var och en att så ligger det inte till. Nisse bodde på en ås, därav hans nom de guerre.

Åsa-Nisse är av allt att döma småbrukare, men i likhet med en annan seriefigur, redaktör Tintin, får man aldrig se honom utöva sitt yrke. Hans huvudsakliga sysslor tycks vara att fiska och idka tjuvskytte med sin vän Klabbarparn, att dricka kaffe och gnabbas med sin hustru Eulalia samt göra roliga uppfinningar.

Vad familjen lever av framgår inte, men det är möjligt att Eulalia har en tjänst som it-konstult eller ställer upp som moderator i debatter på ortens Folkets hus.  Det kan förstås också vara så att någon av de uppfinningar Nesse fått patent på visat sig vara en guldgruva!

Åsa-Nisse är inte precis min favoritkaraktär i biovärlden, men jag brukar beglo hans eskapader för att nostalgiskt få återuppleva ett svartvitt Sverige som inte längre finns. Det är också trevligt att kunna se den trevlige Bertil Boo gå bakom en plog förspänd med två trevliga hästar och sjunga landsbygdens lov eller se den dumme handelsman Sjökvist kåta upp sig på unga damer, som i förföriskt utstående kjolar gör nejden osäker.

FOTNOT   John Elfström var en utmärkt skådespelare. På den tiden jag bodde i  Stockholm såg jag honom en gång agera på Dramaten. Jag tror han spelade dödgrävaren i Hamlet, men jag är inte säker på om jag minns rätt.

Det var allt för i dag, vi syns.

 

 

 

One comment

  1. Sitter här och småler åt dina ord, som så många gånger förr. Åsa-Nisse är väl finkulturens hatobjekt nr 1. Och inte är jag heller precis hans största fan. Men under min uppväxt under 60- och 70-talen älskade jag när TV visade honom eller pilsnerfilmer med Thor Modén och Åke Söderblom m,fl. Inte heller de är högt värderade i kulturens finrum. Men de fick en stor del av svenska folket att skratta! Och det är sannerligen inte ankskit, det heller!
    Lite som dansbanden. Inget jag lyssnar på själv men det vore mig främmande att nedvärdera något som så många människor tycker så mycket om. För min smak är inte bättre än deras. Inte sämre heller. Bara annorlunda!



Kommentera

