h1

Bior 3

februari 15, 2016

Om någon skulle fråga mig vilka som är de bästa biorna jag sett blir mitt svar, utan inbördes rankning:

Den tredje mannen
Casablanca
Singing in the rain

Föga originellt, men varför ska man vara så förbannat originell?
En cineast skulle ha toppat listan med Citizen Kane av Orson Welles, men spalten, som  inte är cineast utan bara tycker om att gå på bian, håller inte med utan anser att denna film är en pretentiös smörja.

Till mina komiska favoriter hör Bröderna Marx, Woody Allen och Jacques Tati. Den senare börjar bli utdaterad, men Semestersabotören med sitt milda vemod, håller än i dag. Och Mon Oncle förstås.

Groucho Marx har jag mött en gång, när han höll presskonferens på filmfestivalen i Cannes. Han sa då att han hatade clowner, vilket jag höll och håller med honom om. Dock gör jag ett undantag för Charlie Rivels.
Och, faktiskt, för Grouchos egen bror, Harpo Marx.

 

thats_all_folks_wallpaper1

 

Kommentera

