h1

Bior 1

februari 10, 2016

Den första film spalten såg hade Musse Pigg i huvudrollen. Redan introduktionsbilden, med en jättelik mus, blickande ner på mig från den vita duken, fick mig att skrika, inte av glädje utan fastmer av skräck. Djuret blev liksom för mycket för den lille spalten.

Senare försonades jag med såväl Musse som med andra animerade djur och kan i dag utan problem avnjuta såväl Musse som Kalle Anka och Jan Långben utan några skräckkänslor.
Däremot har jag understundom förvånat mig över att Kalle Anka framlever sitt liv i sjömanskostym utan byxor!

Endera dagen kommer nästa avsnitt av spaltens nya intressanta serie om filmer jag mött under mitt förskräckligt långa liv.

FOTNOT Denna essä var egentligen tänkt att beledsagas av en bild av Musse Pigg, men eftersom det är näst intill dödsstraff på att publicera bilder från den där snåljåpen Walt Disneys värld, så avstår jag. Och de ärade spaltbrukarna vet ju ändå hur den lille gnagaren ser ut.

 

4 kommentarer

  1. Finns mycket att undra över i den där världen (Disney´s). Varför väljer man t.ex att kalla Goofy för Långben när han har de kanske kortaste benen i hela Ankeborg. Och varför är alla barn föräldralösa? Det är brorsöner och systerdöttrar till höger och vänster. Inga ungar bor med sina föräldrar. Det är väl bara Bror Björn som är anständigt gift. Och han är ju verkligen en marginalfigur som förekommer ytterst sparsamt.
    Och detta kommer alltså från moralens högborg USA…Vad menade Walt egentligen…?


  2. Men inte är det väl Långben som är husdjurshunden, utan Pluto…


    • Visst är det så, jag ska ändra. Men är det ändå inte lite konstigt att en mus håller en hund som husdjur… ?


  3. Det famösa släktträdet ( von ) Anka : https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Ankas_sl%C3%A4kttr%C3%A4d#Klanen_von_Anka



Kommentera

