h1

Spalten jublar

december 31, 2015

Spalten –
tjugofem år i Sanningens och Det Fria Ordets tjänst!

Detta meddelar på årets sista skälvande dag, ehuru i något mera återhållsamma ordalag, WordPress, som så att säga sköter själva bloggeriet. På nittiotalet, efter ett snöpligt avsked från Aftonblarran och några års kolumniserande i diverse publikationer, ansågs jag med mina cirka sextio år på nacken för ålderstigen för vidare verksamhet, belades med yrkesförbud och förpassades på livstid och helt utan rättegång, till den mediala kylan.
Så lätt gick det dock inte att hejda min entusiastiska och för det fria ordet brinnande penna! Jag startade, i rent trots, en blogg, men eftersom jag föraktar detta ord kallade jag mina inlägg för spalter.

I dag, i en om möjligt än högre  ålder, fortsätter spalten alltjämt och skoningslöst, sin kamp mot orättvisor och förtryck af det fria ordet.

Leve jag!

FOTNOT   Vore jag en rysk motborgare kunde min samhällskritiska verksamhet ha renderat mig ett nobelpris i litteratur, men inte ens en sådan enkel hedersbevisning har förunnats mig.

5 kommentarer

  1. Värt en hyllning! Leninpriset, kanske? Det verkar inte som att han som delar ut det, killen i Varberg, kräver sovjetiskt medborgskap.


  2. Låt pennan brinna! Minns de återkommande läsvärda sentenserna från den tämligen bakåtsträvande Göte Borg redan i Expressen och jag har för mig att hela hans släktträd underfundigt och med kvickhet presenterades någon gång i Expressen. Sedan dess har spaltmeter efter spaltmeter flyhänt präntats ner från denna brinnande penna och såklart ej att förglömma parhästarna Werner o Werner i Nöjesmassakern!.


  3. Väl talat Cedercrona!


  4. Eftersom jag själv får Nobelpris VARJE år unnar jag dig verkligen litteraturpriset 2016. Om jag bara visste säkert att du blev akademiens val skulle jag gladeligen betala Gert Fylking en slant om han återupptog vanan att delta vid kungörelsen och ropa ”Äntligen!”
    Jag menar… Dario kunde ju ”Fo” det!


  5. Ja, heja dig! Gott nytt år!



Kommentera

