h1

Malmörevy?

december 19, 2015

Efter så där ett sekel ska det nu spelas revy på Hipp igen. Sympatiskt, javisst, men blir det en malmörevy, eller ens en skånsk revy? Icke, sa Nicke. Ämnar man låna den mångförfarne Anders Aldgård från Arlöv? Har man  frågat chans på Hipphipparna i Lund? Har man ringt Sven Melander eller Ingvar Andersson? Icke, sa Nicke igen.
Den nya revyn har städslat en känd stockholmare som ressischör och en annan som manusförfattare. Och teaterchefen, Petra Brylander, avfärdar hela den svenska kadern av revyskådisar med några ord om hur lätt de kan säga något kul, men att de sen inte räcker längre.
Det blir, framhåller hon, bättre på Hipp, för där har vi riktiga skådespelare på scenen…
Ett häpnadsväckande uttalande, på min ära.

Förra gången det spelades revy på Hipp hette stjärnan Edvard Persson. Gammalt folk i nöjesbranschen säger att han aldrig var så rolig på bio som han var på Hipp. Det kan jag inte avgöra eftersom jag, ehuru nog så gammal, inte fick uppleva honom på Hipp.
Alltnog, Edvard kommer inte att rotera i sin grav; om jag känner honom rätt kommer han bara att vända ryggen till och somna om.

Det var bättre förr. Ja min liv o kniv.

2226439

2 kommentarer

  1. Undrar vad Oscar Winge, Hipps direktör och fixstjärna säger från hinsidan Hades. Bara från hörsägen, han och Persson måste vatt ena jäklar att roa och briljera. Ack, vilka tillställningar.


  2. Önskar dig en riktigt skön Jul Åke! jag har glömt att ringa dig, jag återkommer i mellandagarna!



Kommentera

