h1

Svar på tal

november 21, 2015

För ett tag sen fick spalten en kommentar,  som emellertid försvann ut i den stora cyberrymden – eller vart nu allt som försvinner tar vägen.
Jag kan alltså inte svara på kommentatorns kommentar, men eftersom jag tycker det hör till god sed att svara på tilltal, gör jag det så här i stället.
Alltnog, kommentatorn erinrade sig att vi i ett av programmen i serien Nöjesmassakern hade en gäst som hette Laura Branigan och som var världsberömd. Hur hade vi råd med det? Jo, i programmets premisser var utsagt att vi skulle ha en internationell artist i varje program. Vår budget var därför tämligen fet.
Det var bestämt att de utländska artisterna skulle integreras i programmet. Vår producent, Monica Eek, ett envist fruntimmer, fick stånga sig blodig mot allsköns managers och andra stroppar som medföljde artisterna. Hon lyckades bland annat få igenom att den franska vissångerskan och stjärnan Mireille Mathieu agerade snabbköpskassörska när Di sma undar jordi framförde sången med samma namn!

images

Snabbkops-  kassorsken

Kommentatorn efterlös även personliga minnen av fru Branigan, men några sådana kan jag inte bidra med. Nöjesmassakern var direktsänt och man hade nog att göra med att hålla reda på sig själv. Så var det med den saken.

FOTNOT   Laura Branigan gick tyvärr ur tiden 2004, endast 52 år gammal, frid över hennes minne.

2 kommentarer

  1. Det var KLASS på teve, förr i tiden. Jag är ”bara” 36-år, men kan mycket väl sätta mig på en parkbänk och säga: ”Det var bättre FÖRR.”


  2. Fick mig faktiskt att återupptäcka Mireille Mathieu. Sjunger utmärkt och med något slags franskt vibrato, som här i ABBAS ” The winner takes it all” fast på franska förstås. Går också hitta den eviga ” La Paloma” komponerad redan 1857 men här framförd på tyska.




Kommentera

