h1

Vad i helvete har dom för sig i banken?

november 12, 2015

Vårt bankkontor är kontantlöst, utropar min bank stolt på sin hemsida. Jag har svårt att tycka att det är nåt att slå sig för bröstet för. Enligt min enkla mening är det bankens uppgift att tillhandahålla kulor. Men det är väl en föråldrad syn på tillvaron, förmodar jag.
De kunde ha tillagt och kundlöst för numera har kunderna inte tillträde till bankpalatsen om det inte är absolut nödvändigt.

I spaltens barndom på Bellevue fanns Limhamns Bank, inhyst i en gammal villa på Linnégatan, nära Stjärnplan. Dit gick man med sin sparbössa när den började fyllna till och satte in det blygsamma beloppet på en bankbok. Bakom disken satt en snäll tant och hälsade en välkommen.

bild-0011Jag minns inte att jag nånsin tog ut pengar från denna bok, men i slutändan måste jag ha gjort det eftersom varken boken eller den vackra silverne sparbössan finns kvar.
Lite senare i livet sparade jag pengar i en spargris…

Unknown… och när jag blev löntagare (femhundra i månaden var min första lön) skaffade jag en postsparbanksbok och gick till banken och satte in en slant. Postfröken klistrade då in beloppet i boken i frimärken.

215030298_2199470f-808a-425f-b2b1-41d143843362Så nog fanns det kontanter på banken förr. Nu måste man gå till en bankomat och i snåblåsten, med av köld darrande fingrar, slå in sin pinnkod.

Vad – i helvete, som Hassåtage sjöng en gång – har dom då för sig i banken. Sitter de bara och räknar ut hur de ska tjäna ännu mer flis och ge varandra ännu fetare bonusar?

Det var bättre förr.

2 kommentarer

  1. Tidskriften ETC påstår, att enligt ett beslut vid G20-,mötet i november i fjolhar banken rätt att ta från låntagarnas pengar vid en kris.
    http://www.etc.se/ekonomi/bankerna-far-ta-dina-pengar-att-klara-krisen
    Detta är vi tydligen tvungna att följa som EU-medlemmar. Aldrig får man vara glad.


  2. Jag hade en liten grön sparelefant, när jag var liten. Dessa små kontantbössor delades ut GRATIS utav min bank, som var Föreningsbanken på den tiden.



Kommentera

