h1

Husmanskonst (tillägg)

november 4, 2015

En av spaltens korrespondenter, Göran Andersson i Zürich, påminner mig om en annan tillskyndare av svensk husmanskonst: Torsten Ehrenmark.
GA har alldeles rätt, jag glömde alldeles bort att nämna denne kåsör, för övrigt en av Sveriges roligaste, som ofta hyllade den vardagliga kokkonsten i sina spalter.
Han har  till och med skapat en odödlig aforism:

All glädje utan rotmos är konstlad glädje.

Så var detta mitt fatala misstag vederbörligen rättat till.

3 kommentarer

  1. Jo.. under ett av hans sommarprogram inledde han med att säga : ” Numera är sommarprogrammen mkt pretentiösa. Man måste prata om väsentligheter . Jag anser att rotmos och fläsklägg är rysligt gott. Men.. det kan jag väl inte prata om i ett helt sommarprogram ?
    Och så var T E igång.. om sina väsentligheter, som enligt mig och många andra beskrevs på ett mkt intelligent och underhållande sätt , vilket borde få många av nutidens skribenter / sommarpratare att snarast fundera på att byta yrke av ren självbevarelsedrift.


  2. Framför allt borde det få uppdragsgivare inom radio och press att släppa in äldre kåsörer. Ehrenmark har muckat, men det finns ju många andra, bland annat en spalten närstående skribent…


  3. Jag kände mig moraliskt tvingad att leta fram T E:s sommarprogram, där han 1982 har ”rotmosinlägget” + en del annat : http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/406239?programid=2071



Kommentera

