
Malmö Dead
oktober 25, 2015Av någon anledning har spalten i flera månader missat en ny stadsdel i Malmö, inrymmandes ett konserthus, ett kongresscentrum och Clarion, ett tjugofem våningar högt hotell, med restaurang på 80 meters höjd. Kvarteret har döpts till Malmö Live, ett synnerligen fånigt namn på en del av den mest malmöitiska staden i varden.
I lördags inspekterade jag Malmö Live, som jag fann fult, otrivsamt och totalt charmlöst, bortsett från den enligt uppgift goda akustiken i konserthuset och den magnifika utsikten från skybar (himlabaren). Vyn var mig förborgad, eftersom en tät lützendimma hade lagt sig över Malmö i lördags. Dimman var ju i och för sig inte hotellets fel, men den spädde på min sura attityd.
Den enda charmiga byggningen i området fann jag vara gamla ärevördiga Västra station, varifrån man i forna dar kunde ta tåget söderut. Till stationen tog man sig till fots från Norra Vallgatan via Pontonbron, i den folkliga munnen kallad Hönsabron, ett stycke ingenjörskonst från flydda tider.
Från Malmö västra gick tåget genom staden via Södervärns station till Tygelsjö, Hököpinge, Foteviken, Höllviken, Ljunghusen och andra trivsamma orter på den bördiga slätten för att till slut landa i Falsterbo. På Regementsgatan, utanför Husarkasernen, hejdades fordonstrafiken av bommar då ett tåg passerade. Ett sådant avbrott på flera minuter skulle väcka ett ramaskri i dag, men dåtidens trafikanter var gjorda av tåligare virke än så.
Vad det ska bli av Västra station vete hundan, jag ids inte ens ta reda på det.
För övrigt anser denne Cato att Malmö Live bör döpas om till Malmö Dead.
Ett annat förslag är ‘Malmö Dive’.