h1

Utsikt från min hylla (14)

oktober 20, 2015

Jag har sparat det bästa till sist: Stig Claesson och Fritiof Nilsson Piraten, två av mina absoluta favoriter bland författarna. De båda hade mycket gemensamt.
Slas befinner sig som stilist, humorist och berättare på samma olymp som FN. Här levererar han ett av de bästa porträtt jag någonsin läst om Fritiof Nilsson Piraten, skriver Björn Vinberg i senaste numret av Piraten-Posten, medlemstidning för Piratensällskapet. Vad Björn syftar på är ett möte mellan de båda författarna som ägde rum 1963.

 

piraten

      Piraten

Bakgrunden är denna: Slas hade illustrerat flera av Piratens historier och när Skandinaviska Banken planerade sitt hundraårsjubileum kom man på att låta de två samarbeta. Resultatet skulle bli en samling bankhistorier.
Slas trodde att den gamle författaren (Piraten var 66 år och dubbelt så gammal som Slas) skulle skicka honom några historier, som han kunde sätta sig och illustrera, men Piraten, som var en man som visste att sätta guldkant på tillvaron, särskilt om kunde få uppdragsgivaren att betala för guldkanten, föreslog en resa till Köpenhamn. Uppdrag i Köpenhamn blev en av Slas´ roligaste noveller, eller vad man ska kalla det, kanske ett reportage. Den rekommenderas å det varmaste till läsning.

stigclaessonbild

                  Slas

Jag tror att jag äger alla böcker av Piratens  penna och åtminstone hälften av den nästan maniskt flitige Slas´ produktion. Ett verk jag saknar är den bok som heter 21 berättelser, där köpenhamnsresan finns beskriven. Detta verk går jag dock att snarast införskaffa.

Sista avsnittet av Utsikt från min hylla kommer inom kort på denna sida. Tyvärr slutar spaltens serie i moll…

 

 

 

2 kommentarer

  1. Jag delar din kärlek till både Fritiof Nilsson Piraten och Stig Claesson. I våra bokhyllor finns tio böcker av Piraten och 46 av Slas, samtliga lästa.

    När jag 1974 tillträdde som chefredaktör för Aktuellt i politiken (s), var en av mina åtgärder att göra om detta ärevördiga partiorgan till en blandning av politiskt magasin och familjetidning à la gamla Folket i Bild. Det här innebar bland annat, att vi började publicera noveller och lyrik, och den förste skönlitteräre författare jag kom att publicera – i julnumret 1974 – var Stig Claesson. Jag valde, och fick hans tillstånd att publicera, ”Julfrid” ur samlingen ”Ugnstekt gädda” (1964) med hans egna teckningar som illustrationer. .

    Aktuellt i politiken (s) hade på min tid en prenumererad upplaga på över 149.000 exemplar.


  2. Gillar också dessa herrar! Dock har jag aldrig sett dem på bild på samma gång men när jag gör det tänker jag att utseendemässigt kunde de ha varit bröder. Eller far och son..



Kommentera

