h1

Spaltens scoop

oktober 10, 2015

Komedi = tragedi + tid

Så lyder en formel inom humorismen, som innebär att man kan skämta om Pompeij och Titanic, men inte om tsunamin i Thailand och Estonia-katastrofen. Woody Allen har nämnt visdomsordet i flera intervjuer och det utgör en replik  i hans film Små och stora brott – om jag inte minns fel framsagd av Alan Alda.
Jag fick för mig att jag läst formeln i en bok av den legendariske amerikanske ståupparen Lenny Bruce och letade efter citat av denne på internet. Och jodå, jag hade rätt, mr Bruce var den förste som formulerade sig så.

Om jag nu vore redaktör på Variety eller hade en kolumn i  New York Times eller Washington Post skulle jag med detta scoop väcka stort rabalder inom showbusiness genom att beskylla Woody Allen för att vara en simpel tjuv, men eftersom jag bara är en bondlurk i ett litet land vid polcirkeln, avstår jag.

FOTNOT  Lenny Bruce (Leonard Alfred Schneider, 1925-1966), var en amerikansk kontroversiell ståuppkomiker och satiriker under 1950- och 1960-talen. Han är bland annat känd för sin svarta underground-humor och skämt och tankar som alla kunde relatera till men som ingen vågade uttrycka. Han var en av grundarna av ståuppkomiken, och inspirerar fortfarande komiker världen över. (Källa: Wikipedia)

p00806t828g

Lenny var först

One comment

  1. På 60 -talet gick en serie på lördagkvällar om just Lenny Bruce med Jarl Kulle i storform som Lenny. Han = Lenny gjorde som många andra i branschen = Överdos.



Kommentera

