h1

Utsikt från min hylla (11)

oktober 8, 2015

John Steinbeck skrev en roman som hette Riddarna kring Dannys bord och som handlade om några uteliggare i Monterey i Kalifornien. Den utgjorde en bra ingång i vuxenlitteraturen för en yngling som inte var torr bakom något som helst öra.

Steinbeck är pappa till många litterära verk, bland annat det stora eposet Vredens druvor, som renderade författaren nobelpriset i litteratur 1962. Men historierna om vinalkisarna på Cannery Row var hans debut. Långt senare måste jag dock konstatera att verklighetens alkisar inte är lika charmiga som de i boken.

A2439-4

Nobelpristagaren

Nästa man till rakning (sic!) var Ernest Hemingway. Han gjorde entré i spaltens litterära liv med skarpladdad dubbelbössa och måhända  ridandes på en elefant, ty detta var en tid då det icke var skurkaktigt utan hjältemodigt och karlaktigt att skjuta ihjäl lejon och noshörningar och andra värnlösa djur.
Jag slukade alla Hemingways romaner med välbehag, men bäst gillade jag Och solen har sin gång, även känd som Fiesta. Den glorifierar det gräsliga djurplågeri som heter corrida, tjurfäktning, men annars håller den förstås måttet än i dag.

Unknown

När jag i dag ser tillbaka på Hemingways produktion finner jag dock att den jag tycker bäst om är En fest för livet, i vilken författaren ser tillbaka på sina fattiga och vilda ungdomsår i Paris.

 

Kommentera

