h1

Utsikt från min hylla (8)

september 28, 2015

Det sägs att Birgitta Hammar, som översatte PG Wodehouse, var så skicklig att hennes översättningar är roligare än originalet. Om detta är sant eller ej kan jag inte avgöra eftersom jag aldrig har läst PG på originalspråket, men jag tror gärna på påståendet.

PG (Sir Pelham Grenville) Wodehouse var en brittisk (mycket brittisk!) författare som under sitt långa liv, från 1881 till 1975, skrev otaliga berättelser om överklasslivet i slott och herresäten på den engelska landsbygden. Elva av dessa handlar om den unge lättingen Bertie Wooster och hans briljante betjänt Jeeves.

 

PGWodehouse

Sir Pelham Grenville

Wodehouse´s berättelser om Wooster och Jeeves är helt osannolika, men ändå – eller kanske just därför – synnerligen underhållande. De går alla ut på att den lätt korkade Wooster trasslar till det för  sig och omgivningen, men får hjälp av sin genialiske betjänt Jeeves.
I själva verket är inte Jeeves så genialisk, snarare normalbegåvad, och Wooster är inte så korkad, snarare en person som de flesta av oss kan identifiera oss med. Där nånstans tror jag hemligheten med dessa böckers otroliga popularitet ligger.

I Wodehouse´s övriga produktion finns de som utspelar sig på Blanding´s Castle, där den charmige och lätt vimsige lord Emsworth håller till och sysslar med sin grisavel. Och så mr Mulliner förstås.

PG gjorde bort sig under kriget – han lurades av naziregimen i Berlin att tala i den tyska radion, vilket gjorde britterna rasande – och tvingades bo flera år i USA. Men efter hand svalnade vreden och Wodehouse kunde återvända till sitt hemland. Där blev han till och med adlad

En annan engelsk humorist var Jerome K Jerome (1859-1927). Han skrev flera böcker, varav en, Tre män i en båt , har gått till litteraturhistorien. Den berättar om tre vänner som gör en båtfärd på Themsen.  I den finns många roliga poänger, bland annat denna:
Jag gillar arbete: det fascinerar mig. Jag kan sitta och titta på det i timmar.
Jag har försökt läsa Jeromes andra böcker, men de lämnade mig tämligen oberörd. Jag tror att mr Jerome var en av de där författarna som en gång i sitt liv drabbas av nåd ifrån himlen, en gång men inte mer. Men för all del, det är ju vackert så.

 

 

 

One comment

  1. Wodehouse var tydligen totalt ointresserad av och okunnig om politik. Han sade som det var, att han behandlades väl. Han tänkte nog inte på att detta kunde utnyttjas politiskt av tyskarna.



Kommentera

