h1

Utsikt från min hylla (5)

september 18, 2015

Bill Brown var en elvaårig pojke från ett välmående brittiskt villasamhälle, ständigt iklädd kostym med kortbyxor och randig skolmössa och i ständig konflikt med sin fader och moder, mr and mrs Brown, och sina äldre syskon Robert och Ethel. Det senare namnet uttalade jag och mina generationskamrater Etel, inget annat, det stod ju så!

Författaren till böckerna om Bill var  pseudonymen Richmal Crompton (1890-1969) och var kvinna, skolfröken dessutom. Detta hade jag först svårt att fördra, men senare förlät jag henne, ehuru med viss tvekan, hennes olämpliga könstillhörighet och opassande yrkesval.

Den första Billboken kom 1922 och hette Just William på originalspråket. (Bill var aldrig Bill med sin engelska publik.) I den svenska översättningen hette boken En riktig tjuvpojke. Vilket kan få en att undra om det finns tjuvpojkar i dag, jag tror det knappast. Jag tror att de sista tjuvpojkarna i litteraturen dog ut med Dickens´ Oliver Twist.

Dessutom var Bill, såvitt jag minns och förstod, inte elak utan snarare en hjälpsam och ganska hyvens grabb, som bara ville gripa in när han märkte någon oförrätt i villaområdet. Det var bara det att det så att säga gick ännu mer på tok när han hade gripit in.

De flesta Bill-böckerna översattes av Arne Lönnbeck och jag vet inte om det är han som är skyldig till den klassiska översättningslapsusen:
Ja, läspade Violet.
Jag tror det knappast, för Lönnbeck var en  omvittnat duktig och noggrann översättare; jag är inte ens säker på om grodan verkligen finns i någon bok eller om det bara är en skröna.

Bill omger sig med ett gäng, bestående av Henry, Douglas och Ginger, den senare var Bills bästis.

Därmed vinkar vi ajöss till barn- och ungdomslitteraturens hjältar och hjältinnor och kastar oss oförväget in i vuxenvärlden.

Nästa avsnitt: Sagoslottet vid Fersens väg.

Kommentera

