h1

Mina vattenhål (Komplement)

juli 16, 2015

Jag höll på att glömma KB, ett vattenhål jag flitigt besökte under andra hälften av min exil i Stockholm. Förkortningen står för Konstnärsbaren, men den senare beteckningen nyttjas bara om festvåningen en trappa upp. Där firade jag för övrigt min femtioårsdag i sällskap med vänner och väninnor i nådens år 1984.
Lill Lindfors var minsann där och Povel Ramel tittade in och sjöng en egen hyllningssång, På Åke Catos tid. Den hade han exekverat även på min fyrtioårsdag och jag förstod sedermera att baronen använde sången till alla firande, det var bara att ändra jubilarens namn.

konstnaersbaren-dining-room-view-fa75f

En av stammisarna på KB var Peter Dahl, konstnären som illustrerat Bellmans epistlar. Detta är det enda existerande foto från KB där Dahl inte är med. Om han inte ligger under ett bord förstås, men det tror jag väl inte.

KB drevs av Åke Håkansson, i kompanjonskap med stjärnkocken Örjan Klein. Jag hade äran att vara personlig vän med Åke och hans fru Inger. Åke drev även gourmetkrogen Maxim´s på Drottninggatan. Åke hade stolta anor i krogbranschen: hans farmor drev dansrestaurangen Björknäspaviljongen i Nacka och  pappa Sven hade bland flera andra ställen danshaket Maxim´s, som alltså under Åkes  gastronomiska händer förvandlades till en finsmakarkrog med samma namn som  den guldkrog i Paris, dit greve Danilo i Glada änkan hade kuckelimaffens för sig med sujetterna. Ack ja.
Varje år hade Maxim´s en hejdundrande kräftskiva. Dan efter vacklade vi närmaste, bland vilka icke saknades Sven Melander, iväg till lunch på källaren Diana, där Nils-Emil Ahlin mötte oss i garderoben med en dignande bricka Fernet Branca.

Ack ja, igen…

Kommentera

