h1

Mina vattenhål (8)

juli 14, 2015

Bland andra vattenhål i Mälardrottningen kan nämnas Cattelin, Den Gyldene Freden och Diana i Gamla stan. På Cattelin åt jag kalvhjärna med Povel Ramel en gång. Kalvhjärna är gott, men den ska vara så färsk att den fortfarande tänker, sa Povel.
Källaren Diana drevs av Nils-Emil Ahlin och, har jag för mig, Åke Söderqvist, det legendariska tv-skägget. Rätta mig inte om jag har rätt.

Men av alla vattenhål i mitt liv har jag sparat det bästa till sist: Oscariska matsalenHamburger Börs. Det var en liten elegant salong, som krögaren, Ragnar von Arnold, gjort till ett favoritställe för folk i nöjes-, teater-, tidnings- och därmed besläktade branscher.
I Oscariskan satt kändisarna som flugor på en sockerbit. Där kunde de ordinarie plastkortsgästerna på Börsen  avnjuta anblicken av dem. En enkel men smått genial affärsidé!

Till Börsen drog mig min kollega Peter Himmelstrand och jag fick sitta vid hans förfarna fötter och lyssna  till hans konversationer med nöjesfolket. Senare vågade jag mig dit själv och det torde vara där jag skapade mina första kontakter.
Men det var förstås inte bara för kontakternas skull jag gick dit, utan för det vänliga bemötandet, den goda maten och så förstås de gynnsamma priserna. Eller vad säjs om en Pytt à la Bellman för tretton spänn… ?!CCF02072015_2FOTNOT 1   Gamla Börsen revs 1970 och ur dess ruiner uppstod Nya Hamburger Börs. Ragnar von Arnold hade då gått ur tiden och ett försök av hans son Christer att återuppliva traditionen med Oscariska blev aldrig nån riktig succé.

FOTNOT   2    Det här var det sista avsnittet av spaltens kulturhistoriska serie Mina vattenhål. Om jag inte kommer på fler hål framöver, man vet inte…

One comment

  1. Som vanligt trevlig läsning ,särskilt när man sitter ute på.vischan visserligen växer,det upp krogar här år efter år men dock inte,av,samma dignitet.



Kommentera

