h1

Mina vattenhål (7)

juli 6, 2015

Krögar Wretmans domäner sträckte sig långt utanför Operans sfär. Mitt i stan låg Riche, som gett det svenska namnet åt brödtypen baguette. Jag har i Frankrike blivit vittne till en svensk brödköpare som med hög ansiktsfärg och med allt märgfullare stämma hävdat att han ville ha PÄNG RISCH. Den franske bagaren förstod inte vad han menade.

indexFör  övrigt ansluter jag mig till Stellan Sundahls åsikt att man bör förhålla sig tveksam inför ett folk som envisas med att bära hem frukostbrödet i armhålan.

Lite längre ut låg Stallmästargården, där Yngve Gamlin en gång försökte lära spalten att gilla surströmming. Det gick inte så bra, trots lärarens jämtska ursprung.
Däremot gick flera supar av märket Norrlands ner i min strupe, vilket gör att jag egentligen inte minns så mycket av hur lektionen gick till.

Jag undrar om inte en annan norrlänning, Martin Ljung, var med. Men, som sagt, minnena är lite suddiga.

One comment

  1. Haha! Jag har också bevittnat detta under mitt enda Frankrikebesök 1975. Bagaren fattade INGENTING då svensken beställde ”rikt bröd” som Pain riche betyder



Kommentera

