h1

Mina vattenhål (5)

juli 2, 2015

I Stockholm slogs krogarna om spaltens gunst. Utbudet var omfattande och livet lekte för en ungkarl och speleman som nyss skuddat hemstadens stoft och mors omsorg av sina fötter och satt med hyfsad lön på Expressen, då för tiden den största tidningen i Skandinavien.
Det stora innestället för oss intellektuella (nåja…) var Operabaren, ett kärt tillhåll för folk inom massmedia, teater och därmed besläktade branscher. På Baren, som den kort och behändigt kallades, satt dåtidens kändisar som flugor på en sockerbit.
Ordet kändis var dock ännu ej uppfunnet; detta förhatliga ord kom senare på sextitalet och skapades av en den tidens skarpa societetskåsörer, Kid Severin.
Ordet förtjänar inte förakt, jag vet ingen annan kultut som har nåt liknande, andra språk måste ta till omskrivningar med celebrities och dylikt trams. Heder åt Kiddan alltså!

Till Baren kunde man, om man  tillräckligt flitigt befolkade lokalen, tilldelas en gyllne nyckel av källarmästare Tore Wretman. Med hjälp av denna magiska trollnyckel kunde man själv ta sig in i Baren genom en specialgång samt besöka Operakällarens ädla vinvalv.
Spalten förärades en guldnyckel, men minns mig inte ha använt den en enda gång.

Andra vattenhål i sextio- och sedermera sjuttiotalets Stockholm var… Men hör ni ni ni, jag ser att tidens tand ilar, jag måste genast sluta dagens rapport.
Men vi snart igen.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

  1. Jävligt roligt att läsa om vattenhålen! Vännen Werner

    Skickat från min iPhone


    • Tack. Synn att inte Sydis får läsa det…

      Skickat från min iPhone



Kommentera

