h1

Mina vattenhål (3)

juni 24, 2015

Vi håller oss kvar i Malmö ett tag till och ägnar vår uppmärksamhet åt Tuppen  (egentligen Coq d´Or, Den Gyllene Tuppen) som var ett omtyckt vattenhål i Slottsstaden. Denna stadsdel, som i dag lite föraktfullt kallas Käppastan, beboddes i spaltens  ungdom nästan enbart av unga familjer, som ägnade sig åt att alstra barn.
I dag är Tuppen serviceboende och lyorna i huset anpassade till äldres behov. Men jag tror, dock utan att ha något som helst fog för mitt antagande, att ungdomen håller på att återerövra Slottsstaden, allt efter som de gamla inbyggarna lämnar det jordiska.

Jag och mina ungdomliga lekkamrater, varav åtminstone två ett tag bodde i tuppahuset, kallade krogen kärleksfullt för Tocken, vilket är skånska för Tuppen. Det var matmässigt en rätt medelmåttig kvarterskrog, men den var trivsam och hyste en del intressanta gäster, bland annat författaren Fritiof Nilsson Piraten. Han bodde sommartid i Kivik, men höll vinterly i ett av Ribershusen och smet ofta in på Tuppen för en grogg eller två, eller varför inte tre. En kväll fick jag och min kamrat Åke (alla hette Åke på den tiden) äran att för en stund dela författarens bord. Tyvärr hade den store berättaren förmodligen sändningsuppehåll den kvällen, för någon skröna minns jag inte att det kom ur hans mun.

tupp

På Tuppen spelade några kvällar i veckan den eminente jazzpianisten Staffan Åkerberg, som var förlamad av polio och bars  från taxin till flygeln i gullstol. Han spelade vad vi ville höra och var allmänt vänlig och  trivsam.
En annan bekantskap var den gamle (tyckte vi då, han var väl på sin höjd fyrtio) handelsresanden Lennart Andersson, som hade flera bon mots för sig. Ett av dem löd:
Ska man tacka gud för maten?
Ja, tacka fan för det.

Mötte han en vacker flicka såg han beundrande på henne och sa chevalereskt:
Tack för att du växte upp!

Låter kanske  inte så roligt för dagens humorkonsumenter, men då ska man komma ihåg att detta var före Roliga timmens tid.

Så var det slutmunnits för i dag men vi syns snart igen.

Kommentera

