h1

Mina vattenhål (2)

juni 18, 2015

Spaltens serie Mina vattenhål fortsätter i dag med sitt andra avsnitt. Dagens hål är Savoys grill, en lokal som jag frekventerade medan jag ännu bodde kvar i Malmö och som jag vid tillfälliga besök i Malmö fortsatte att frekventera även efter det att jag påbörjat min tjugoåttaåriga exil i vår avlånga huvudstad.

Savoys grill var, som namnet antyder, belägen i hotellet med samma namn, men inte där nuvarande grill finns, nämligen i gamla matsalen, den där Piraten och Broman hade stambord. Gamla grillen  låg  till vänster, bakom portierlogen, där Sture Lindqvist höll hov.
Jag och mina jämnåriga kamrater kallade stället för Oxen, varför är mig icke bekant. Kanske hette grillen så från början? Spaltens många smarta kommentatorer kan säkert bringa ljus över saken.

Savoys grill var bland annat känd för sin Pustaschnitzel, en rätt som bestod av en köttbit plus ett antal läckra tillbehör, av vilka jag numera erinrar mig paprikasmör samt en sås, överraskande nog med lingon som bas! Efteråt valde man ofta Husardessert, glass på halmbädd,  som gav tydliga associationer till det hästar brukar ha för sig i stallet.

Till grillen på Savoy gick Bo Widerberg och Thommy Berggren varje kväll efter inspelningarna av Widerbergs mästerverk Kvarteret Korpen, i vilken film Berggren spelade huvudrollen.
Där satt de båda herrarna och smorde kråset, allt medan de ondgjorde sig över den iskalla kapitalism som pågick utanför den varma goa krogen. Då och då avbröts de av att krögaren, Lars Lendrop, kom fram till bordet, bugade och frågade om allt var till belåtenhet, vilket det förstås var.

Lendrop var en mäkta elegant och synnerligt välklädd och välkammad herre, som regerade över ett imperium av krogar i och runt Malmö, av vilka Kockska krogen i de djupa källarvalven vid Stortorget, var en av höjdarna. Där kunde man med behag avnjuta en perfekt råbiff, till vilken man klämde ett spetsglas Nunneblod…

Ack ja, those were the days!

3 kommentarer

  1. Skulle tro att grillen av några kallades för ”Oxen” på grund av – eller tack vare? – det oxhuvud i plåt med nosring som hängde på den lilla glasrutan i dörren till Grillen (eller ”Skänken” som den också kunde kallas). När man öppnade dörren vibrerade nosringen och ingen kom in utan att det hördes. Såvida man inte tog tag i ringen när man öppnade dörren…


  2. Samt loggan på meny och annat, skapad av Knut Grane. Ett stiliserat oxhuvud.


    • Precis. Osse fanns där en tavla, Savoys Grillplansch, en oxe i helfigur, med alla godsakers ursprung utmärkta – Gulotte, Romsteck, Faux Filet, Entrecôte, Surlonge, Flanchet mm mm. Planschen finns i Ölhäfvarnes Jubileumsbok ”40 år med guldkant”.



Kommentera

