h1

Mors

maj 26, 2015

På söndag inträffar Mors dag, en dag som jag anser borde heta Mammas dag eftersom jag inte känner någon utom spalten som kallar sin morsa mor.  Alla säger mamma nu för tiden. När spalten var liten fanns det fortfarande folk som sa mor, bland annat sålunda jag. Alla andra sa mamma, utom min lekkamrat Knut-Åke, som sa Elsa.
Knut-Åke växte upp och blev sedermera lärare i engelska. Han hade då tagit bort knutet och hette bara Åke, vilket ju faktiskt inte är så bara: det finns många berömda personer som hetat Åke, så till exempel Söderblom, Söderqvist, Holmberg (han med Ture Sventon) och journalisten Whilney, många andra att förtiga.
Min moder gick genom pärleporten i den ringa åldern av sextio bast; spaltens ålder var om möjligt ännu ringare, enbart tjugofem och ett halvt. Mor var den första döda människa jag sett. Hon låg på Malmö Allmänna sjukhus efter en stadig hjärnblödning och det som slog mig var hur vit en död människa  var.

På Mors dag gav jag understundom mor en dålig teckning med texten Till mor på Mors dag.  När jag blev lite äldre gav jag henne mest bekymmer. Jag snäste åt henne, gick ej ut med Chips, vår cockerspaniel, och gjorde dåligt mina läxor.

Nu får jag sitta här på Mors dag och ålderns höst och skämmas.

5 kommentarer

  1. Det är det som är så bra med mammor. Dom älskar sina barn, även om dom inte går ut med hunden!


  2. Mor säger jag fortfarande även om hon varit död i snart 20 år. Och far. Mamma och pappa är ett påfund norr om våra landamären.


    • R´aktörn har rätt som vanligt. O så sa´r di semla om fastlagsbulle, di jävlarna! O di firar ente Mårtensaften utan MÅRTEN GÅÅÅÅS. De e som å fira JUL TOMTE den 25 dessembor.


      • Tur att vi finns kvar.


      • Dock på begränsad tid.



Kommentera

