h1

Den rätta knycken

maj 18, 2015

Spalten har svårt att skilja äggulorna från -vitorna; inte så att jag inte ser skillnad på dem – jag vet att gulorna är gula och vitorna vita – men det handlar om avskiljning av gulan om man exempelvis ska baka sig en sockerkaka eller göra sig en toddy till påsken. Det går åt minst tre ägg för att jag ska åstadkomma en avskild gula (och vita) och det säger ju sig själv att det inte är ekonomiskt försvarbart.
Jag tror jag saknar den rätta knycken när jag slår ägget mot kärlets kant. Ibland slår jag för hårt och då rinner en gulvit röra ner i kärlet eller så slår jag för lätt och måste använda handkraft för att öppna ägget. Därvid uppstår samma röra.

Jag har funderat på att anmäla mig till en ägguleavskiljningskurs, men jag har svårt att tänka mig att Medborgarskolan eller ABF driver sådana. Det får bli en  hel matlagningskurs och så får jag helt enkelt skolka från alla lektioner som inte innehåller äggteknik, vilket i själva verket är så gott som alla.

Ja livet är ett elände.

One comment


Kommentera

