h1

Vampyren från gågatan

mars 15, 2015

Snart får jag visst kalla mig greve Dracula, jag  gillar nämligen blod. Traktens blondiner kan dock simma lugnt, vi talar icke om mänskoblod utan om djuriskt dito. Till Mårten äter jag gärna svartsoppa, vilket är blod af gåsen. Till vardags äter jag blodkorv, vilket som bekant är blod af grisen.

De flesta herrar i min ålder avskyr blodkorv. Det beror på att de tvingades äta blodkorv när de var barn. Även den lille spalten serverades blodkorv, men till skillnad från mina jämmeråriga tyckte jag om det.

Det gör jag än i dag. Jag intar delikatessen med rårörda lingon och några lätt mjukstekta äpplebitar. Det senare är min egen uppfinning. Det syrliga äpplet gifter sig utmärkt med blodet. Till detta vill jag dricka kall mjölk.

FOTNOT 1 Blodkorv är nyttigt (innehåller järn), men tro mig eller ej, det är inte allt som är nyttigt är äckligt.

FOTNOT 2   Norr om Hässleholm heter det icke blodkorv utan blodpudding.

IMG_1697

3 kommentarer

  1. Alla väderstreck om mig heter det PÄCKEL!


  2. Blodkorv/pudding går att äta om man får lingon OCH stekt rimmat sidfläsk (eller möjligen bacon) till det.
    Annars… kan man ju fundera över hur olika ”puddingar” kan se ut (och då räknar jag inte ens in de som har två ben). Själv älskar jag laxpudding högt och rent och tänk vilken skillnad det är på det och blodpudding! Ändå heter det såpass lika!
    Och får jag välja så tar jag laxpuddingen tio gånger av tio.
    Dock är vi helt överens vad gäller den kalla mjölken som dryck.


  3. Jag tror, att blodkorv och blodpudding är två skilda saker.
    Som banr föråt jag mig en gång på blodkorv, som fram till dess var min favoritmat. Efter det hade jag länge svårt för både blodkorv och blodpudding.



Kommentera

