h1

Podcastapp och alldenstund

mars 11, 2015

En spalten jämmerårig polare i Hässelby läste häromdan en artikel i DN där ordet podcastapp förekom. Polaren bad mig kommentera den rikliga förekomsten av dylika tekniska nyord i det svenska språket, eller spraket som det heter numera.
Tja, man kan ju undra vad ungdummarna säger om ord som divertissement, exercisfält, huruvida och alldenstund.

FOTNOT 1   Vad app betyder vet spalten hjälpligt, men vad podcast är har jag trots googlande inte fått klarhet i. Jag är å andra sidan inte säker på att jag vill veta.

FOTNOT 2   Frågeställningen påminner om det gamla skämtet i tidningen Blandaren: skra vet jag vad det är, men vad är pnos?  Om nu någon vet vad Blandaren är.

4 kommentarer

  1. Jag undrar över en helt annan sak. Varför inte fåglar får magsår?

    För övrigt passar jag på att upplysa spalten om att det magnifika ordet jämmergammal kommer att brukas så fort det ges möjlighet. Tack för inspirationen!


    • Ungdummar är inte heller klent!


  2. Huruvida är dina byxor?
    Alldenstund jag inte har företagit någon mätning saknar jag möjlighet att besvara den intrikata frågan.


  3. Bevara de fina gamla orden Alldenstund (betyder enär, hurusom) och Huruvida (betyder Ifall och ersätter med fördel sönderupprepade Om)



Kommentera

