h1

Omvärdering

januari 22, 2015
Vid närmare eftertanke vill jag omvärdera Fänrik Ståls sägner av J L Runeberg, som jag kallade smörja i ett tidigare inlägg. Det finns många bra bitar bland dikterna och det är få verk jag kan  plocka så många citat ur:

Sven Duvas fader var sergeant, avdankad, arm och grå
Släpp ingen djävul över bron, håll ut en stund ännu!
Ett dåligt huvud hade han, men hjärtat det var gott
(Sven Duva)

Han kysste och han slog ihjäl med samma varma själ.”
(General Kulneff)

Min fader var en ung soldat, den vackraste man fann

Vid femton år gevär han tog, vid sjutton var han man”

(Soldatgossen)

Bara för att ta några i högen…

FOTNOT   En något kuriös form av dramaturgi anser jag dock råda  i diktsamlingen, ty den berättar ju faktiskt om ett förlorat krig. I freden fick Sverige helt sonika avstå Finland till ryssen!

2 kommentarer

  1. Runeberg vill visa, att det inte var soldaternas fel att Finland gick förlorat. Skulden låg hos kungen, Gustaf IV Adolf och ledande politiker och militärer..
    Källa: EWikipedia


  2. Sven Duva? Minns att jag höll ett föredrag om dikten i gymnasiet på 60-talet och på köpet kunde recitera de fyra första verserna utantill. Citatet ”släpp ingen djävul över bron” gav kraft i min framställan. Dock lite generad inför detta kraftuttryck.

    Så var det. Knappast sådana hjältedikter i skolan idag exempelvis Tegners inledande strof i Karl XII, som en hyllning till vårt ärorika förflutna: ”Kung Karl den unge hjälte han stod i rök och damm”…



Kommentera

