h1

Fluss

januari 12, 2015

Spalten har drabbats av något som eskulapen bedömde som halsfluss, en åkomma jag inte vet mig ha lidit av sen jag var barn. Då fick man en stor halsduk om halsen och mor ilade att köpa Hemmets Journal eller Veckans Serier, den senare var Sveriges första serietidning.
Funderar de ärade spaltbrukarna på att pröva halsfluss vill jag å det allvarligaste avråda. Det är en mycket rälig sjuka. Det svider i halsen, man kan svårligen svälja den mat man mot förmodan intar, man har nämligen noll smak. Vidare är man kruttorr i hela munnen och delar av halsen  och kan eventuellt få feber. Halsfluss är en sjuka som  borde förses med klass 2-varning. Dessutom finns inte Veckans Serier längre till tröst.
Jag fick ett vänligt besök av en ambulerande doktor som  såg ut som Mikael Neumann. När jag pepåkade detta för honom, framhöll han att MN sjunger bättre. Alltnog, medicinmannen skrev ut penicllin och spalten har redan flyttat till Bättringsvägen; hatten av för gamle herr Fleming. Smaklös är jag fortfarande, men det finns det inte någon bot för.

Flemings fynd

Flemings fynd

FOTNOT    Eskulap, skämtsamt ord för läkare. (Källla: NE)

One comment

  1. Det är i alla fall inte något fel ”på Din humor” .so long.



Kommentera

