h1

Kvickt

oktober 7, 2014

Sven Melander har skrivit och gett ut en kokbok med den smått obstinata titeln Upp i vikt kvickt. Riktigt säker på vad min käre vän och kollega menar är jag inte, men titeln är rolig och boken känns välgörande i en tid när vi översvämmas av olika metoder och formler för att gå ner i vikt.
Så här inleder Sven sitt evangelium:

Det finns ingen lag som säger hur mycket man ska väga.
Det finns ingen rekommendation om när man bör undvika bikini.
Det finns inget mode som är rätt eller fel för runda.
Det finns ingen som har rätt att döma andra efter vikt.
Det finns ingen idealkropp.
Det är upp till varje människa att ta, eller inte ta, ansvar för sin hälsa.
Den som blir sjuk på grund av sin vikt har rätt att få den bästa vård som finns.

I boken får vi träffa Svens mor Alice, Leif GW Pefsson, malmökrögaren Lars Lendrop, krögarna Åke Håkansson och Örjan Klein, Lasse Åberg och många många fler.
Och minsann nedtecknaren av dessa rader, den andre av kockarna Werner och Werner. Eller, som jag  brukar säga, den förste.

Boken är både kvick och matnyttig och anbefalles därför de ärade spaltbrukarna till läsning.

CCI07102014

5 kommentarer

  1. Låter som läge för ett bokhandelsbesök!


    • Skynna daj innan kiosken välter!


  2. Jag får ha den äran att gratinera.


  3. En härligt avvikande kokbok. Rekommenderas!


  4. Jag minns en bok från 80-talet (och då menar jag 1980-talet) skriven av ett par danskar; den hette ”Ner i vikt billigt och kvickt” och det är kanske den Sven Melander tänker på.



Kommentera

