h1

Bläckfiskens hemlighet

september 28, 2014

calemares

Bilden här ovan är tagen av spalten för tolv år sen i badorten Jandia på den atlantiska ön Fuerteventura. Varje dag i en vecka avnjöt jag på strandserveringen denna läckerhet, bestående av friterade bläckfiskringar (calemares på spanska), med pommes frites och en liten finstämd sallad. Man pressade citron över och det hela blev överjordiskt.
I veckan fick jag syn  på frysta bläckfiskringar i min matbutik och beslöt att göra ett försök. Efter vederbörlig tining (efter trettio  år i pressen är man är ju en gammal tiningsman!) lade jag några ringar på stekpannan. Otålig som jag är gav jag mig icke tid att fritera utan följde i stället anvisningarna på påsen och wokade djuren i olja. Det blev ingen succé, de små gynnarna hade en konstisens som cykelslangar och smakade därefter, det vill säga inget alls.
Spalten insåg nu att här måste friteras och inköpte för den ändan en flaska frityrolja. Jag panerade efter alla konstens regler – vetemjöl, ägg, skorpmjöl – och friterade efter bästa förmåga. Det blev ingen framgång nu heller. Bläckfiskarna smakade  fortfarande cykelslangar, ehuru nu friterade sådana.

Några förnyade försök att fritera ämnar jag icke företaga.

FOTNOT   Bläckfiskar (Cephalopoda) är en klass inom blötdjuren.  Munnen är i regel omgiven av 8 eller 10 armar, som är försedda med kraftiga sugskålar. Hos flera arter finns den så kallade bläcksäcken, en körtel som avsöndrar en mörk vätska. Då bläckfisken anar oråd sprutar den ut bläck som döljer den och kan därigenom lättare undgå sina fiender. (Källa: Wikipedia)

2 kommentarer

  1. Hej Spalten! Jag börjar med att tacka för ditt matinspirerade inlägg och avslutar med att påpeka om ditt mat-donande i tv-rutan fortfarande ger eko i mediabruset!


  2. Tack, Spalten, för att du smärtlindrar en broders strävan att återkalla minnesvärda spröda friterade calamares från Medelhavet och Sydatlanten. De smakade mycket riktigt källarlagrad cykelslang, och har sen aldrig återkommit hemma trots ICA-frysens frestande råvaror.



Kommentera

