h1

Himmel

september 7, 2014

Min gamle vän och kollega, den saligen hädangångne Peter Himmelstrand, har hamnat i rampljuset på gamla dar, detta med anledning av en bok som en författare vid namn John Ajvide Lindqvist har skrivit och som han betitlat Himmelstrand efter bokens huvudperson med detta namn. JAL är rätt obekant med Himmelstrand; hade han läst min självbio En levande gosse skulle han ha vetat mera. En ung spalt och en ung Peter var kolleger på Expressens nöjesredaktion i början av sextiotalet. Tillåt mig citera mig själv:

Nöjesredaktionen höll hus två trappor upp på Klara Östra Kyrkogata och bestod av ett kontorslandskap innan detta begrepp var myntat, det vill säga utan trivselbefrämande blomsterarrangemang och listigt uttänkta moduler. Alla satt helt enkelt i samma rum och gapade i örat på varandra. Alla rökte.
Jag hänvisades till ett skrivbord intill dörren, rygg mot rygg med Peter Himmelstrand. Han vände sig snabbt om och log mot mig med alla sina stora tänder, hostade rostigt och frågade om han kunde få ta en av mina cigaretter.
Peter befann sig vid den tiden mellan två äktenskap och bodde hemma i sitt pojkrum hos mamma i Bromma. Han var glad att ha fått en ungkarl och speleman som arbetskamrat. Peter var en munter playboy som körde en knallröd Porsche och omgav sig med Stockholms snyggaste brudar. Han hade redan då börjat skriva texter för olika sångartister och använde mig som villigt bollplank för sina idéer.
I gengäld delade han generöst med sig av sina framgångar hos damerna och han drog mig raskt ut i nöjessvängen, en sväng som till största delen utgjordes av restaurang Hamburger Börs, närmare bestämt det eleganta rum som hette Oscariska matsalen.
Klyschan a
lla människor var där var ingen överdrift när det gällde detta näringsställe. I Oscariskan samlades folk från Stockholms nöjesvärld sena kvällar och nätter efter sina jobb på teatrar och andra estrader. Peter introducerade mig för alla dessa människor, som jag hittills bara läst om i tidningar och sett på tv.
Jag har Peter Himmelstrand att tacka för att jag redan från början lärda känna så många människor i nöjes-Sverige. Han gav mig en rejäl rivstart. Jag kastade mig med liv och lust ut i nöjessvängen. Peter tog det lugnare, som son till en alkoholist drack han inte en droppe.
Däremot rökte han som en skorsten. På äldre dar ådrog han sig lungemfysem och de sista åren han levde reste han omkring på skolorna och visade diabilder på sina nersotade lungor och varnade skolkidsen för rökning.

På bilden nedan syns  Peter tillsammans med brudarna Lilian och Marianne, på  promenad i Sörmland, där Peter hyrde sommarhus.

promenad

Håll dig till höger, Peter! Foto: spalten

 
14)

One comment

  1. Spalten bakom kameran, så Peter fick gå själv på herrsidan.
    Men jämna par i sörmlandsstugan. Verkar varit kul med plejbojarna!



Kommentera

