h1

Jakten går vidare

augusti 21, 2014

Jakten på den hemlighetsfulla Mariabullen går vidare, fortfarande med Spalten Harryson i den spännande huvudrollen. Jag fick upp ett spår som ledde mig till Mormors bageri  på Spångatan i Malmö. Där fick jag veta att några MB icke fanns att köpa, men att jag,  om jag beställde en där och nu, skulle kunna komma in och hämta den i morgon. Åt detta fjantiga erbjudande fnös jag ljudligt och lämnade harmset butiken för att aldrig mera återvända.

Under tiden har jag blilvit kontaktad av en Björn Billquist, bror till den tidigare omförmälde skådespelare Carl  och arvtagare till Brauns konditori. Denne visste berätta att Mariabullen fylldes med  Zola-grädde, bestående av en del vaniljkräm och tre delar vispgrädde. Denna mix, fortfor BB, användes också till Zola-bakelse, därav namnet.

Gott så, nu undrar man bara vad Zola-bakelsen är för ett djur och huruvida och i så fall varför den har döpts efter den store franske författaren.

1024px-ZOLA_1902B

Èmile Zola 1840-1902

FOTNOT 1   Förutom Brauns fanns ännu ett legendariskt kondis i Malmö, Aggerborgs, beläget alldeles intill Davidshallsbron. Om detta företag bakade och saluförde Mariabullar är mig obekant, men helt uteslutet lär det inte vara.

FOTNOT 2   Min bänkkamrat på Österportskolan, Åke Wesén, var son till ett annat legendariskt konditori, Weséns Conditori  på Östra Förstadsgatan. Gissa om Åkes fölsekalas var uppskattade, jo du, det var de sannerligen!

FOTNOT 3   Fanns där inte ett som hette Dowlers också förresten… ?

 

2 kommentarer

  1. Ehuru obetydligare, dristas förmält hurusom jag som småskoleglytt på väg hem till mojan från Dammfriskolan, titt som tätt plägade smita inom Köpenhamnskonditoriet och hos tant Emmy vigga en Loranga och Napoleonbakelse. Först kollade jag diskret genom rutan att Emmy jobbade denna dag, ty hennes man konditor Eigil Jörgensen var inte lika hjärteöm med bakelserna. Detta lilla bageri låg på hörnet av Köpenhamnsvägen och Pilåkersvägen, saluförande bl a Mariabullen, eftersom det höll högsta konditoriklass. Oaktat stadsdelens barnrikestuk.


  2. Konditori Mekka pånAmiralsgatan gick inte av för hackor heller och Mariabullar fanns i sortimentet. Undertecknad var barn i det huset och dessutom kusin med Åke Wes’en.De båda konditorierna härstammar från Wesens konditori i Hässleholm som troligen också kunde erbjuda Mariabullar.



Kommentera

