h1

Sjöbergiana

augusti 17, 2014

I mitt förra inlägg, som handlade om cykelhjälmar, nämnde jag den legendariske regissören Alf Sjöberg, som jag aldrig intervjuade under mina år som teaterreporter i Stockholm. Däremot hörde jag flera historier om honom, berättade på buss 55 mellan Norrmalmstorg och Tanto. Berättaren var skådespelaren Carl Billquist, som i likhet med spalten och Bo och Margareta (och Niklas förstås) Strömstedt och Vicky von der Lancken och Stig Claesson och Pelle Myrberg och några till bodde i Tanto. Calle kunde säga farbror till den legendariske skådespelaren Fritiof Billquist och faster till den legendariska sångerskan Ulla Billquist. (Alla var legendariska på den tiden.)
Alf Sjöberg var känd för sina smått kryptiska metaforer i regianvisningarna. De var ofta svåra för skådespelarna att förstå sig på, men var, försäkrade mig Calle där vi skakade fram på buss 55, oerhört effektiva när de väl förstods.
Tyvärr kan jag inte erinra mig något av det Calle berättade och nu är han borta, så ni får tro spalten på dess ord. Calle lär väl också ha hunnit bli legendarisk för den delen.

3 kommentarer

  1. Som läsekretsen uppfattar det, är Spalten REDAN legendarisk. Utan att ha behövt dö. Och till skillnad från alla de andra, en äkta malmölegend! Som är synnerligen få: Hjalmar Gullberg (han med ‘Till en Näktergal i Malmö’), Edward Persson och Bo Widerberg. Fler finns väl inte?


    • Rätt uppfattat.


      • Jag glömde ju Anita Ekberg. Förlåt Anita di Italia!



Kommentera

