h1

Löjligt?

augusti 16, 2014

Häromdan besökte jag en välsorterad cykelaffär för att inhandla en hjälm eftersom jag upplever att  jag på min elskoter lever ett farligt liv; min  vassa hjärna befinner sig understundom bara någon meter från den framsusande trafiken. Fyra minuter senare lämnade jag butiken med oförrättat ärende, då jag insåg att jag skulle se lika löjlig ut i hjälm som alla andra.

Som om det skulle spela någon roll! Vem i helskotta bryr sig om hur en snart åttioårig gubbe ser ut?

Utan hjälm riskerar jag förstås att dö, frågan är bara om det inte är bättre att lämna jämmerdalen än att skotra omkring i tillvaron och se  löjlig ut. Det är det måhända, men tänk om man inte dör helt och fullt utan bara blir liggande som ett paket!

Den store teaterregissören Alf Sjöberg, tillika mannen bakom filmer som Hets och Fröken Julie, dog när han blev påkörd av en bil på Djurgården. Det var 1980 och han var just i färd med att regissera Hustruskolan av Molière på Dramaten. Hade han burit hjälm skulle han ha kunnat slutföra detta arbete och sätta upp flera pjäser, kanske också hunnit göra en och annan film.

Så en dag kör jag nog tillbaks till den välsorterade cykelaffären och köper mig en hjälm lik ferbannat.

Tror jag.

 

2 kommentarer

  1. Jo, köp en hjälm. Tänk på risken för allvarliga hjärnskador!


    • Ja, och risken för järnskador på skotern!



Kommentera

