h1

Den siste lekkamraten

juli 10, 2014

På midsommarafton gick den siste av spaltens lekkamrater från Bellevue genom pärleporten. Att han tog den vägen är jag så gott som säker på eftersom han var en högt uppsatt Herrans tjänare, kontraktsprost till och med.
Vi var fyra lekkamrater i villaområdet: Åke, Knut-Åke, Jarl och jag. Min granne Åke var den busige i kvartetten, Knut-Åke bodde i ett trivsamt falurött hus på Amicitiagatan, ett hus som egentligen inte hade i den fashionabla omgivningen att göra. Hans far var banktjänsteman och och odlade, bland mycket annat, bin. Knut-Åke kallade sina föräldrar Elsa och Nils. I huset bodde även hans mormor och morfar och kåken fylldes varje veckoslut av färggranna släktingar, varav en var den kände målaren, expressionisten Gunnar John. Knut-Åke blev med tiden läroverksadjunkt och  lärde ut engelska. Han tog då bort Knut och blev också han en Åke, vilket de flesta gossar på den tiden hette.
Jarl bodde även han på Amicitiagatan,  mellan mig och Knut-Åke. Hans föräldrar var frikyrkligt engagerade, till skillnad sålunda från Jarl som gjorde karriär inom statskyrkan. Han uppvaktade mig  på min sextioårsdag, på min begäran iklädd andedräkten.

Nu är det bara spalten kvar.

8-årskalas 1942

Lekkamraterna firar min åttaårsdag. Från vänster i översta raden: Åke, Åke (spalten), Jarl och längst till höger Knut-Åke. Brudarna närmast kameran heter Karin och Margaret, Inger och Bodil och Birgitta, om ni vill veta´t.

4 kommentarer

  1. Fattades 60-årsbeslutet om enkom andedräkt i endräkt?


  2. Åh, det är jobbigt när vännerna vandrar vidare! Kraaaaaam!


  3. törs man gissa att Bodil och Birgitta var tvillingar?


    • Det äger sin riktighet, så även Karin och Margaret.



Kommentera

