h1

Hitchcock på gågatan

juni 16, 2014

Knappt har jag satt mig  till rätta med  min bok för att i dess sällskap avnjuta junidagen i trädgården på gågatan så störtdyker en rasande fiskmås med ett ohyggligt skränande och nuddar spalten på bara åtta centimeters avstånd. Djuret upprepar attacken gång på gång och till slut tvingas jag ändra mina planer och förflytta mig till Slottsparken där livet är lugnare. Där betraktar mig endast en vitkindad gås med  sina vänliga gåsögon.

Förmodligen berodde måsens aggressiva beteende på att den nyligen nedkommit med ägg och trodde att  spalten var ute efter dessa. Hur som helst, en  fasansfull upplevelse var det!

Nästan som i Fåglarna.11689

5 kommentarer

  1. Håll truten, brukar jag skrika till dem när de skränar som mest.


  2. Tippi Heidren hälsar postumt till Alfred, som enl rykte var mycket förtjust i henne.


  3. Sjöfåglar som fiskmåsar borde ju sväva fritt över havet på jakt efter småfisk men nu tycks de alltmer häcka i stadsmiljö och har likt många andra fågelarter ändrat sina kostvanor och snappar åt sig brödbitar och andra rester från människans bord.. Gäller också att se upp för den s.k korvmåsen som lurpassar vid korvkiosken och sliter korven ur händerna just innan man ska ta första tuggan.


    • Är det inte en skrattmås på bilden? Fiskmåsens huvud är enligt uppgift helt vitt.


      • Whatevah.



Kommentera

