h1

Lilla hjärtat

februari 14, 2014

I dag är det Alla hjärtans dag, ett kommersiellt jippo som spalten givetvis inte ämnar uppmärksamma, då han icke vill gå kapitalismens ärende och bidraga till att förtrycka de arbetande massorna som hungern bojor lagt  uppå.

hjärtatNär jag var en finnig yngling sjöngs på grammofon en fånig schlager, som gick så här:

Tro lilla hjärtevännen, än finns det  hopp,
hopp om att du ska finna den du har kär
Kärlek och längtan ger dig inte nån ro
Tro lilla hjärtevännen, tro

Jag undrar om det inte var sportsmannen Cacka Israelsson som sjöng in biten på grammofonskiva, schlagern exekverades i alla fall av en djup och fyllig  basröst.

FOTNOT    Ska jag vara ärlig var jag aldrig finnig, jag har genom hela livet fått behålla den vackra och  lena persikohy jag föddes med. Låt oss hänföra min lögn till licentia poetica, ett konstgrepp som tillåter en författare att blåljuga sina läsare rätt upp i fejset så mycket han orkar utan påföljd.

Kommentera

