h1

Utsikt från mattebommen

december 12, 2013

Ingen bankar mattor nu för tiden. I min ungdom var mattebankningen ett stående, för att inte säga slående, inslag i vardagen. Jag vet, ty min ungdoms mattebom var belägen alldeles nedanför fönstret i min lilla jungfrukammare och jag böjde tyska verb till det rytmiska banket från mattebommen.
Gehen ging ginge gegangen. Bank bank bank bank.
Men numera är det tyst. Ingen bankar längre, vare sig på min gård eller på andras. Jag kontrollerade saken med min städerska och hon bekräftade att bankandet hade upphört. Detta, uppgav hon, berodde på att husmostrar numera nöjer sig med att dammsuga. Vissa dammsugare. uppgav min sageskvinna vidare,  har vad hon kallade en inbyggd mattpiskare. Hur en sådan är beskaffad begriper jag inte och kommer sannolikt aldrig att begripa.
Jag vill inte påstå att jag saknar ljudet av mattebankning, men det gav ändå en viss stadga i tillvaron. Så länge tanterna bankade mattor på gården – det var bara tanter som bankade –  stod det väl till i världen och man hade intet att frukta. Vår beredskap var god. Komme ryssen eller tysken skulle vi nog fasen banka skiten ur honom.

Det är för övrigt bara i Skåne man bankar mattor, i resten av Sverige piskar man dem. Och mattebommen heter inte så utan kallas piskställning och mattebankare heter mattpiskare.
Rent allmänt skulle jag vilja hävda det inte är nån ordning på städningen längre, den var som så mycket annat bättre förr. Vart tog till exempel golvbonaren vägen? Mor hade en ljusblå golvbonare, med vilken hon regelbundet angrep alla parkettgolv i lägenheten på Fersens väg. Golven sken därefter av bonvax och det doftade härligt nystädat länge efteråt.
I städskåpet fanns också en grön dammsugare av märket Electrolux. Vår lille hund, Chips, såg det gröna monstret som en rival och skällde ilsket på djuret när det visade sig. Far nöjde sig med att lyfta upp benen, det ena efter det andra, när dammsugaren närmade sig.
Eftersom jag tillhörde en familj med ekonomiska resurser hade mor regelbunden hjälp av en städerska, som i tur och ordning hette fru Björk och fru Stark. Vad damerna hette i förnamn är mig obekant för de tilltalades bara med fru Björk och fru Stark. Mor tilltalades av naturliga skäl med fru Cato.
När min moder 1960 hastigt gick ur tiden stod min fader alldeles handfallen, ty han hade aldrig sysslat med hushållsarbete och kunde knappt bädda sin säng. Till köket gick han endast för att hämta en kall bier ur kylen.
Hans räddning blev en hushållerska, som blivit ledig efter att tidigare ha tjänat hos en av hans vänner som nu lägligt nog avlidit. När hon kom i huset tilltalades hon fröken Persson av min fader, som hon förstås tilltalade med herr Cato.
Först flera år senare lade min fader bort titlarna med fröken Persson, varvid hon blev Stina och far Eric.

Det var inte alltid bättre förr.

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

  1. Ännu en av Spaltens suveräna tidsbilder.
    Med man frapperas av hur många män det alltjämt finns som i likhet med herr Cato inte klarar att bädda sin säng eller köra en runda med dammsugaren. Dessa nutida könsrollspöken lägger en tung börda på sina mammor, som fortsätter skapa sådana oaktat vår tids massiva jämlikhetssträvanden. Det finns en naturens hormonella logikmiss hos många moderna mödrar, som reflekteras
    i dessa unga män som det åläggs blivande hustrur och andra att ”modernisera”.


  2. Härligt inlägg! Jag blev tidigt involverad i städningen av hemmet. Första uppgiften var att stå i änden av den långa hallmattan. Som motvikt när modern stod i andra änden och dammsög. Och mattor har jag piskat tills jag blev stor nog att försvara mig. Och mattpiskaren bankade en och annan gång min ändalykt. Helt tillåtet på den tiden. Ja, till och med rekommenderat.



Kommentera

