h1

Lite taskigt

november 30, 2013

I morgon är det första advent. Ordet kommer av latinets adventus (Domini) som betyder (Herrens) ankomst.
Att fira advent är egentligen lite taskigt mot oss ateister, som ju inte har någon herre att se fram emot. Icke förty har jag för surt beskattade pengar inhandlat en röd, elektrisk adventsstake som jag avser att tända i morgon bittida och som fram till tjugondag Knut skall lysa upp mitt dystra ungkarlskök.

I min stake (tänk att det alltid är lika roligt med denna sorts tvetydighet!) hänger det en tomte, förfärdigad av garn av en väninna i Hässelby, som jag för den delen inte heller tror på, tomten alltså.

FOTNOT 1   En gång i tidernas begynnelse – läs: 1978 – skrev spalten tillsammans med en annan herre en julkalender för tv. Björn Skifs spelade huvudrollen som Julius Julskötare och själva kalendern var ritad av den berömde politiske tecknaren EWK. Flera av tidens stora skådespelare, bl a Per Oscarsson, Birgitta Andersson och spalten, medverkade. Trots spaltens gripande rolltolkning blev kalendern ingen hit och gick aldrig till hävderna. Kritikerna ansåg att vi var för högbrynta för att barn skulle begripa. Förmodligen hade de rätt.

FOTNOT 1,5   Sedan dess, följande en oskriven lag, som säger att man bara tilldelas julkalendern en gång i livet
(ungefär som mässlingen) har spalten hållit fingrarna borta från allt vad julkalendrar heter.

FOTNOT 2       Kalendern ifråga finns att köpa på dvd. Det vet jag bestämt, ty det gjorde jag för tio minuter sedan.

FOTNOT 2,5    Allting finns att köpa på dvd, allt utom konserverad gröt.

FOTNOT 3       Föregående fotnot anspelar på Ulf Peder Olrogs visa med samma namn, i vilken påstås att allting går att sälja med mördande reklam, sålunda även konverserad gröt.

julius_julskotare_2_disc

FOTNOT 4     Den ljusstake jag ämnar tända upp den första advent är egentligen ingen adventstake. En adventstake består av fyra ljus, av vilka man tänder ett för varje söndag i advent. Min stake bör benämnas trappstake. Det sa dom på teve, men om man googlar på trappstake får man bara upp trappstege. Så fan vet vad man ska tro.

77151121m


Trappstege?

8 kommentarer

  1. Ja jag ska genast köpa den där DVD:n med julkalendern, den låter ju intressant. Ja varje år vid den här tiden så fnissar jag lite glatt när jag kommer ihåg en ordvits som en kollega till mig berättade för ett antal år sedan. Han sa att just vid advents- och jultid är män som mest harmlösa eftersom staken står i fönstret och kulorna hänger i granen. Ja på tal om tvetydighet. Ja, hur som helst så önskar jag dig allt gott!


    • Ja köp den gärna, men på egen risk. Det finns en hel del roligt i den, men när jag tittade på den kunde jag konstatera, att de kritiker som ansåg att kalendern gick över barnens huvuden hade ganska rätt. Ibland gick den t o m över mitt!


  2. ‘Även lagom söt, konserverad gröt’ var ett smart, melodiskt och intelligent rim från den tid det sattes en ära i att meningsfylla sångstroferna. Idag är det bara blaha och plattityder från obegåvade marknadsfabrikörer. Undantaget ett litet fåtal oberoende och redan karriärsmätta diktare.


  3. Kan du inte berätta lite om inspelningen av Vår jülskinka har rümt? Jag tycker den är fantastisk.


    • Skivproducenten Billy Butt ringde mig nåt år efter Nöjesmassakern och hade en idé. Han nynnade en melodi och föreslog en text som skulle handla om att kockarnas julskinka hade rymt. Jag tyckte idén lät kul och att låten var bra så jag skrev Vår julskinka har rymt. Sen fyllde vi (mest jag) på med lite andra idéer och texter och sen kom LP:n ut. De rymningsbenägna grisarna blev något av en klassiker som fortfarande spelas varje jul. LP:n hamnade på Svensktoppen och låg där fem veckor. Sedermera blev den guldskiva. Om själva inspelningenfinns kan jag inte komma på nåt att säga.
      Men tack för di granne orden!


      • Tack, Åke. Låten går non stop hemma så här inför jul. Kan bara föreställa mig att ni hade rätt kul åt att sjunga på ”tyska”.
        Fredrik


  4. Har faktiskt LP skivan signerad av ”spalten” själv
    den har hedersplatsen i skivhyllan och spelas
    flitigt varje jul, inte minst barnbarnen gillar den
    ………..Tack Åke……………


    • Det förstår jag, så glyttig som den är!



Kommentera

