h1

Plättar mä sylt

november 27, 2013

Visste du, ärade spaltbrukare, att du kan framföra den brittiska nationalhymnen God Save the Queen med texten Plättar mä sylt ä gött?  Jag gjorde det i går och det räddade min dag.

Det nesliga tilltaget, ty ett sådant är det ju trots allt fråga om, lärde jag mig i Stockholm på åttiotalet av en synnerligen vacker, från Västergötland härstammande, skådespelarinna. Täxten ska framföras på bred väschötsk dialekt, med tjocka äll och med ä:n som uttalas som i räv och säv. Ju mer man buskar till det desto roligare blir det.

Försök själv får du se. Du kommer icke att ångra dig.

imagesCARAG8DH

God Save the Plättar

3 kommentarer

  1. Väschötskan måste ha varit ‘Sveriges vackraste (b)rös’t, Birgitta Andersson!


    • Fel fel fel! Men jag tänker inte avslöja den rätta.


  2. Hej Spalten.
    Tack för tipset Plättar mä sylt…..Jag var på körhelg i Ystad 1:a advent och vi sjöng den låten sent på kvällen. Texten var ju lätt att lära sig. Men vi stod inte upp, som engelsmännen gör till den pampiga melodin.
    Monika



Kommentera

