h1

Den tredje handen

augusti 15, 2013

Spalten har understundom kunnat konstatera att människan har en hand för lite. Tre händer vore mer lagom, men skaparen, vem han eller hon nu är, kunde väl inte hitta någon lämplig plats för armen som i så fall skulle leda till den tredje handen. Sutte den på magen vore den i vägen. Man skulle då också se utomordentligt fånig ut och ha svårt att få på sig skjortan.

Jag har emellertid funnit att munnen är en någorlunda gångbar ersättning för handen. Med tänderna kan man bära den tredje bördan när de båda händerna är fulla av påsar och andra göromål.

Det är kanske inte en slump att orden händer och tänder är snarlika.

Räck mig till avsked en gång dina tänder
Jag kysser eder tand, madame
Låt oss gå tand i tand genom livet, du och jag
Sträck ut din tand, och få en tand i din

 

images

Jag lyfter mina tänder (Sv psalmboken nr 238)

 

 

3 kommentarer

  1. Tand du välsignade……


  2. Fast att vid läggdags tandborsta händerna och handtvätta tänderna skulle nog ställa till det? Vidare skulle Spaltens tredje hand förvirra motorikens och anatomiens heliga parighetsprincip.



Kommentera

