h1

En liten människa

augusti 12, 2013

Hej, det var länge sen, sa en liten människa på Hemköp.
Spalten mönstrade henne med rynkade ögonbryn.
Känner du inte igen mig? Du var inne och köpte en orm.
Bestämt icke. Jag avskyr ormar.
Av keramik. Jag har en liten antikvitetsaffär.
Du måste blanda ihop mig med någon annan.
Heter inte din fru Inga?
Jag har ingen fru.
Heter du inte Gösta?
Nej, sa jag, jag heter inte Gösta.
Konstigt, sa den lilla människan.
Det var tydligt att hon inte trodde mig utan fortfarande var övertygad om att jag var Gösta som hade en fru vid namn Inga och som varit inne i hennes butik och köpt en orm av keramik.

Kommentera

