h1

Nästan vid teatern

augusti 11, 2013

När jag var ung närde jag vissa teaterdrömmar. De var nog inte så allvarligt menta, utan bestod mest i att jag ville glida fram på Fersens väg i kamelhårsulster, som Åke Askner och de andra operetthjältarna. Eftersom denna paradgata började vid spaltens ungdomshem och slutade med Malmö Stadsteater kunde jag från fönstret i matrummet se de gamla histrionerna segla fram. Inte alla bar kamel, men rätt många, om jag minns rätt.

Det blev inget liv i rampljuset för spalten, men efter min flytt på gågatan finner jag nu att jag är närmsta granne med den lilla teatern  Victoria. Vore jag inte så totalt ointresserad av Vickans repertoar skulle jag kunna borra ett hål och se alla föreställningar kostnadsfritt.

Men nu har jag alltså kommit in vid teatern. Nästan jallefall.

DSCF1005

4 kommentarer

  1. Nämen! Så glad jag blir att en flashback fick mig att Googla ditt namn och hitta den här bloggen. Har saknat dig sen du lämnade AB för ett halvt liv sen. Läste dig troget där så nu ska jag försöka bli lika trogen här. Glad att se att du fortfarande är verksam!
    Har föresten snott/lånat ett uttryck av dig och hoppas att du inte har något emot det – jag kallar mina läsare (4-7 pers. om dagen) för ordbrukare eftersom jag gillar det ordet.


    • Apropå det, så är Ordbruk och Bokstavsskötsel två ärevördiga
      språkkall. Följaktligen också ordbrukare och bokstavskötare dito yrkeskategorier. Samtliga genrer brukas och sköts av murvlar, likt Spalten, du själv, undertecknad och flertusenden.


      • Nja… nu blev jag ju aldrig ”murvel” även om jag närde en önskan om det i unga år. Utan en alldeles vanlig fabriksarbetare (Jodå, vi finns fortfarande även om vi är färre än förr). Ordet ”ordbrukare” råkade jag använda i min blogg för några år sen och började fundera varifrån jag fått det. Då mindes jag Åkes kåserier i AB som jag troget läste (Har även berättat det för mina läsare så källhänvisning finns nånstans i blogghistorien)
        Men även en fabriksråtta kan tycka om att måla med ord, vrida och vända på dem och även hitta på egna ibland. Och storsint som jag är låter jag alla som frågar fritt använda dem eftersom; ”Ingen äger ju orden, de är allas”.
        Jag KAN ha läst den formuleringen nånstans men det känns som om jag hittat på den själv och i så fall är jag ganska stolt över den.


  2. Obs att kommentaren inte är spaltens utan är en kommentators kommentar till en annan kommentator.
    Spalten



Kommentera

