h1

Från Rio till Victoria

juli 13, 2013

Spalten har flyttat, men av åldersskäl inte så långt, bara en liten bit norrut på gågatan.

Min förra kvart låg i samma hus som min ungdoms biograf Rio, som drevs av Europa-Film och därför hade urpremiär på alla Edvard Perssons filmer. Detta var jag dock föga intresserad av i min ungdom. Jag tyckte Nils Poppe var roligare. Men där gick ju  andra filmer också.

Som närmsta granne, vägg i vägg faktiskt, har jag nu den lilla teatern Victoria som i min ungdom var biograf, men där jag varje sommar såg Victoria-revyn. Där debuterade Git Gay som primadonna. I övrigt bestod ensemblen mest av sommarlediga skådisar från Malmö Stadsteater, som därmed kunde tjäna en liten extra sommarslant. Jag var dock mest förälskad i Maj-Britt Thörn. Hon sjöng den skakande kupletten I Malmö på Västergatan, om de ruskiga kvarteren i den idyll som i dag kallas gamla Väster.
Plus en som hette Vem är det som sitter på mitt bubbelgum? – en visa som klistrade sig fast i minnet. En av revypianisterna hette Kurt Rydé. Han och Maj-Britt gifte sig och fick en dotter, som är den i dag kända sångerskan Annelie Rydé. Både mor och dotter har samarbetat med Povel Ramel. Känner ni revyhistoriens tunga vingslag?

Revyernas skrevs av lundaakademikern Sigge Hommerberg, annars mest känd för sina pedagogiska resehandböcker.

Jag kan fortfarande en av finalkupletterna utantill:

Vi har en liten liten sommarblomma
från Arlöv, Lomma
och Malmö med environg
Är det för mycket om vi nu vill önska
att den ska grönska
och blomma sommaren lång

201

Programomslag till revyn I vår Tages hage

5 kommentarer

  1. Härligt Åke – även om jag är född i Landskrona uppskattar jag verkligen dina nostalgiska tilllbakablickar från Malmö.


  2. Ursäkta en lappdjävel, men har du någonsin varit horr om Dalävlen?


    • Vad fan är ”dalävlen”?


      • Lappjäveln kanske menar ”daljävlen”?


  3. Jag lutar också åt att han med ”Daläveln” menar daljäveln. Och jag tror att hans ”horr” ska stå för norr. Så tolkad blir hans fråga begriplig, eller åtminstone något tydligare: har du varit norr om daljäveln? Det har du väl? Själv har jag varit norr om själva lapphelvetet.



Kommentera

