h1

Utsikt från gågatan (6)

maj 31, 2013

Spaltens spalter i Malmö-Tidningen i repris.

Min storgata

Alla svenskar har sin storgata. Min ligger i Malmö och heter just Storgatan. När jag i dag går på Storgatan, mellan min nuvarande gågata och min barndoms Fersens väg, kan jag på några hundra meter spana in den tid som flytt.

I korsningen Storgatan-Davidshallsgatan låg Maria Törnbloms musikskola, där Inga Törnblom, Marias dotter, gav mig de första inblickarna i tonernas värld. Det var mor som skickade mig till Inga Törnblom, förmodligen i förhoppningen att jag skulle bli en ny Artur Rubinstein, vilket jag inte blev. I motsats till Rubinstein övade jag nämligen inte på mina hemläxor.
Snett mitt emot låg Heinrichs köttaffär, som tillhandahöll Malmös, för att inte säga världens, godaste leverkorv. I hörnet av Storgatan och Davidshallstorg låg frisersalongen Johansson & Björk, dit jag gick för att bläddra i herrtidningen Cocktail samt i viss mån för att få håret klippt.
I Cocktail höll flickorna på sig. Inte ett könshår så långt det lystna pubertetsögat nådde. Man kunde ana en förtjusande navel, i bästa fall en dunkel bröstvårta, resten fick man gissa sig till.
Min ungdoms frisörer var inte som i dag käcka tjejer och killar i tjugotvåårsåldern utan mogna och allvarliga, nästan lite tungsinta, farbröder. Klipp-klipp lät det när Johansson eller Björk klippte hål i luften innan de gav sig på själva håret.
Man fick passa på i slutfasen så att frisören inte tog sig orådet före att göra vågor. Jag hade naturliga vågor och hatade varenda en. Det var illa nog att komma nyklippt till skolan nästa dag; med vågor i håret såg man dessutom ut som en tös, vilket är det värsta öde som kan drabba en trettonårig påg
I dag är det inte uteslutet att man blir klippt av en ung dam; dessutom sitter det fruntimmer i var och varannan stol. Cocktail är borta. Det mest upphetsande man bjuds är Se & Hör och Svensk Damtidning. Ett skamligt intrång i den männens värld som Johansson & Björk tillhandahöll.

Davidshallstorg är lika trist som namnet låter. Det gamla polishuset blickar med sträng myndighetsmin ut över torget. I min ungdom sågs konstaplar i långa rockar och skärmmössa och med sabel vid bältet strömma genom portarna och polispiketen Svarta Maja avlevererade under hysteriskt tutande bovar på Verkstadsgatan. Med tilltagande brottslighet blev huset vid Davidshallstorg dock för trångt och bylingarna flyttade till större och modernare lokaler.
Mitt emot polishuset låg Systembolaget, som var förborgat för oss som ännu inte hade uppnått rätt ålder. Men min kamrat Åke snodde sin fars motbok och köpte ut ett förfärligt sött vin från Sydafrika som hette Witzenberg. Det kostade tre och femtio och var inte värt ett öre mer.
Holger Johanssons Eftr där vi handlade mat är i dag vad man med ett rätt språkvidrigt ord kallar Närköp. Eftr hette Svensson och var en jävel på fruntimmer. Varje gång man kom in i affären assisterades don Svensson av en ny blond kalaspingla.
När ingen hade tid eller lust att gå och handla skickade Svensson upp varorna med en springschas, som gick in genom porten på Storgatan 49, ringde på vår köksdörr och levererade godset. Han fick tjugofem öre i dricks, vartill han tackade, strök av sig mössan och sa Aaaaajö.
På Kockumsgatan, granne med Holger Johanssons Eftr, låg Påhlssons mjölkaffär, dit jag gick med den gula emaljspannen och köpte lösmjölk och fransbröd. Hade man glömt spannen fick man ett mått grädde i en papperspåse.

Sen är Storgatan slut.

One comment

  1. Jag blev inte heller någon Rubinstein hos Inga Törnblom. Blev ingen annan heller, bara trött på skalorna. En lysande betraktelse, Åke!



Kommentera

